EASA welcomes you to our re-designed website, which now works well on all devices. On small screens the menu is revealed using the main menu button. We have changed the background colour to improve readability, but you can try other contrast options by clicking on site then contrast buttons (repeat to see all options). We welcome feedback to .
Navigate and change contrast

We use cookies to store your preferred colour choice and to collect site statistics.

Message posted on 13/02/2019

Colloquia: Filmic Forms and Practices of Autochthonous Struggles – Paris – February 27–28, April 8–9, May 2–3

Dear friends and Colleagues,

We have the pleasure to announce you the program of a series of three colloquia titled “Filmic Forms and Practices of Autochthonous Struggles.”

These colloquia (Paris, February 27–28, April 8–9, May 2–3) – bringing together filmmakers, activists, and researchers in film studies and social sciences – propose a first cartography of filmic forms and practices of autochthonous struggles, particularly in North America and the Pacific region. The colloquia are organized under the auspices of the research project "For a Global Study of Filmic Practices within Autochthonous Struggles," hosted at La Fémis and funded by PSL Research University’s Global Studies initiative.

Please find here the general program https://enseignements-docs.ehess.fr/sg12/WebPro1819/ue1786.pdf and below the program for the first colloquium.

With best wishes,

Nicole Brenez, Jonathan Larcher, Alo Paistik, Caroline San Martin


Nous avons le plaisir de vous annoncer le programme des journées d'études "Luttes autochtones : formes et pratiques filmiques".

Ce cycle de rencontres (Paris, 27-28 février, 8-9 avril et 2-3 mai) réunit cinéastes, militants, chercheurs en études cinématographiques et chercheurs en sciences sociales, et propose une première cartographie des formes et des pratiques filmiques des luttes autochtones – particulièrement en Amérique du Nord et dans le Pacifique. Ces journées d'études s'inscrivent dans le cadre du projet de recherche "For a Global Study of Filmic Practices within Autochthonous Struggles", hébergé à La Fémis et financé par l’IRIS Études Globales de l’Université PSL.

Veuillez trouver en pièce jointe le programme du cycle, https://enseignements-docs.ehess.fr/sg12/WebPro1819/ue1786.pdf et ci-dessous celui des premières journées

Bienvenue à toutes et à tous, Nicole Brenez, Jonathan Larcher, Alo Paistik, Caroline San Martin

Journée d’études | Colloquium

LE CINÉMA AUTOCHTONE CONTRE L’OCCUPATION AUTOCHTHONOUS CINEMA AGAINST OCCUPATION

27 février 2019 — La Fémis — 6 rue Francœur, 75018 Paris — Salle Demy, premier étage

28 février 2019 — INHA — 2, Rue Vivienne, 75002 Paris — Salle Vasari, premier étage

[Image]

Kanehsatake, 270 Years of Resistance, Alanis Obomsawin, 1993

Ces journées interrogent les tactiques filmiques – tant passées que contemporaines – développées par les mouvements de résistance des autochtones face aux spoliations et aux pollutions des terres ancestrales. Dans la perspective d’une histoire visuelle des mouvements politiques intertribaux et panamérindiens en Amérique du Nord, trois corpus sont particulièrement étudiés. Le premier concerne les films produits au sein de l’Office National du Film du Canada. Ceux-ci témoignent notamment des résistances des autochtones du Québec face aux grands projets qui ponctuent les années 1970 et se sont rapidement transformés en une politique agressive à l’égard des réserves amérindiennes. Un deuxième moment est consacré aux productions vidéo et aux films qui documentent et accompagnent les mouvements insurrectionnels du Sud Mexique, depuis le courant des années 1990 au Chiapas et depuis le milieu des années 2000 dans l’État de Oaxaca. Un troisième, grâce à l’œuvre du cinéaste Sky Hopinka, des nations Ho-Chunk et Pechanga, nous permet de revenir sur les lieux qui constituent les points de repères essentiels d’une histoire visuelle et politique des Amérindiens des États-Unis.

This colloquium explores the filmic tactics – past and ongoing – developed by the autochthonous resistance movements in reaction to the spoliations and the pollution of their ancestral lands. We examine three corpora in particular, situated within the visual history of the North American political intertribal and Pan-American movements. The first concerns the films produced by the National Film Board of Canada. They are notable for their account of the autochthonous resistance in Québec against the large-scale development projects that punctuate the 1970s, which rapidly transformed into an aggressive political stance towards the Amerindian reserves. The second section concerns the video and film productions that document and accompany the insurrectionary movements in the South of Mexico – since the 1990s in Chiapas and since the mid-2000s in Oaxaca. Finally, through the work of Sky Hopinka of Ho-Chunk and Pechanga nations, we discuss places and themes that are essential to the visual and political history of Amerindians in the United States.

27 février 2019 — La Fémis 6, rue Francœur, 75018 Paris — Salle Demy, premier étage

Esquisse d’une histoire du cinéma autochtone au Canada

17:00 – Allocution d’ouverture, Alo Paistik (EHESS)

17:15 « Décoloniser l’espace. Les documentaires autochtones de l’Office National du Film du Canada » Lola Remy (Concordia University) Modération : Noémie Oxley (AUP)

18:00 Projection de Kanehsatake, 270 Years of Resistance d’Alanis Obomsawin (Canada, 1993, 119’)

20:00 Échange et rencontre avec Alanis Obomsawin (par Skype) Modération : Jonathan Larcher (EHESS) et Caroline San Martin (La Fémis)

21:30 — Fin

28 février 2019 — INHA 2, Rue Vivienne, 75002 Paris — Salle Vasari, premier étage

9:30 – Accueil 9:45 – Allocution d’ouverture, Jonathan Larcher (EHESS)

Luttes autochtones au Sud Mexique Modération : Sabrina Melenotte (FMSH)

10:00 « Cinema Zapatista » Nicolas Défossé (cinéaste, monteur, formateur, producteur)

« Le Vent de la révolte : chronique d’une lutte indigène contre l’industrie éolienne » Alèssi Dell’Umbria (auteur-réalisateur)

12:45 – Pause déjeuner

Meeting with Sky Hopinka Discussion en anglais

14:15 Rencontre avec Sky Hopinka

15:00 Projection de Dislocation Blues (USA, 2017, 16’57”) et de Fainting Spells (USA, 2018, 10’45”), suivi d’une discussion Modération : Jonathan Larcher (EHESS) et Alo Paistik (EHESS)

16:30 – Pause

16:45 « The Middle of Nowhere: Cohabitational Aesthetics in the Work of Sky Hopinka » Almudena Escobar Lopez (Rochester University) Modération : Aurélie Journée (EHESS)

17:30 – Fin


Vaneasa mailing list Vaneasa@lists.easaonline.org http://lists.easaonline.org/listinfo.cgi/vaneasa-easaonline.org

view as plain text